Gå videre til hovedindholdet

Er det e-bogens skyld, hvis du ikke kan falde i søvn?

Hvad skærme kan, og hvordan de påvirker os, er ikke noget kulturbranchen kan undgå at forholde sig til, og behovet for netop dette bliver udelukkende større med de store summer penge, den voldsomme interesse og brug, der lige nu er i digitale læseprojekter fra e- og lydbogsvirksomheder, herunder i høj grad også de mange læsere der bruger de danske biblioteker eReolen.

En amerikansk undersøgelse fra 2014 peger på, at e-bogslæsere har sværere ved at falde i søvn om aftenen og er mindre oplagte dagen efter sammenlignet med folk, der læser fysiske bøger inden sengetid. Undersøgelsen har dog vakt undren blandt forskere og fagfolk inden for digital læsning, som skriver Kulturmonitor i dag.

Artiklen giver ikke et helt klart svar, men afspejler at det er et ret komplekst emne. Ud over der stadig mangler forskning på området, så er det også et emne som kalder på følelser og fordomme. Alle os der elsker papirbogen, kan blive ramt af den romantiske følelse og længsel efter den fordybelse og indlevelse vi har oplevet sammen med vores bøger stablet op i bogreolerne. Mens alle os der elsker e-bøgerne kan synes det er fantastisk, med den tilgængelighed, der pludselig er kommet i at næsten alt er inden for rækkevide, lige når vi har lyst at læse netop én bestemt titel eller lytte til den når vi har behov for det.

Ja - jeg fik så afsløret at jeg elsker både papirbogen og e-bogen. Men jeg er smertelig bevidst om at de kan noget forskelligt og jeg vælger også ret bevidst mellem dem. F.eks. er det sjældent jeg læser poesi på en skærm, mens jeg næsten altid læser på en skærm lige inden jeg skal sove.

Har jeg så problemer med at falde i søvn?
Jeg har en mobiltelefon med en stor skærm (Samsung S21) den har jeg læst mange hundrede romaner på. Den er sat op til ikke at komme med notifikationer, så jeg ikke bliver forstyrret når jeg læser. Jeg har sat digitalt skjold for blåt lys op og min e-bogslæser er sat til at have en lysstyrke reguleret af lysstyrken i rummet omkring mig. Og så læser jeg altid på sort skærm med lys skrift, når jeg ligger i sengen og fruen gerne vil sove i mørke.
 
Når jeg fortæller det, er der altid nogle der spørger om ikke det er besværligt at sætte telefonen op til alt det. Tænker man over det, så er det nok er nemmere end at sætte en ordentlig læselampe op, som jeg har gjort til at få den bedste oplevelse, når jeg læser papirbøger.

Så svaret på om det giver problemer med at falde i søvn, når man læser e-bøger er JA - hvis det er en af den slags bøger man bare ikke kan lægge fra dig og bare må læse færdig, men sådan er det jo også med papirbogen.

Du kan dykke ned i den mere videnskabelige del af diskussion her. https://kulturmonitor.dk/litteratur/art8607501/%C2%BBDet-svarer-til-at-bevise-at-vand-er-skadeligt-ved-at-f%C3%A5-folk-til-at-drikke-20-liter-af-det%C2%AB

Læs også 

'Det er for nemt at give skærmen hele skylden for manglende læselyst

Skærmene får skylden for et fald i danske elevers læsefærdigheder i ny undersøgelse. Men er det nu også den mest sandsynlige forklaring?

Det er for nemt at give skærmen hele skylden for manglende læselyst

Mennesker behøver offline-oaser og de skabes af læsning

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Oversigt viser årelang nedbarbering af bibliotekerne - lad det være et wake-up call

"Oversigt viser årelang nedbarbering af bibliotekerne – »grænsen er nok nået« ifølge interesseorganisation" er overskriften på en artikel i Kulturmonitor i dag. Og denne milde underdrivelse om at grænsen nok er nået stammer fra mig og Danmarks Biblioteksforening. Den kunne også have været børn der ikke har adgang til bøger bliver dårligere til at læse. Baggrunden for artiklen er en opgørelse som kulturministeriet har lavet til SF’s socialordfører, Theresa Berg-Andersen. Her har ministeren opgjort antallet af for biblioteker fra 2006 og frem til i dag og gjort det klart, at antallet af danske biblioteker er faldet drastisk gennem de sidste 17 år. Opgørelsen viser at at antallet af biblioteksfilialer, er faldet fra 420 (2006) til 310 (2022) altså en en lukning af 1/4 af bibliotekerne. Havde de dykket lidt længere tilbage end til kommunalreformen kunne de se at antallet er halveret siden 1996 hvor der var 900 betjeningssteder. Stof til politisk eftertanke I Kulturmonitor siger

Fremtidens fysiske bibliotek i Slagelse

Idé I mange år havde Slagelse Centralbibliotek ønsket en udbygning. I 2000 blev arkitekt Claus Bjarrum derfor inviteret til at fortælle om biblioteksbyggeri. Han sagde de magiske ord: I har masser af plads, I bruger den bare forkert! Det blev et af udgangspunkterne da projekt Fremtidens fysiske bibliotek tog sin begyndelse. Biblioteket havde også i nogle år haft en række organisatoriske udfordringer. Derfor valgte man at kæde de to ting sammen. Lundgaard konsulenterne blev koblet på en organisationsudvikling, samtidig med at en arkitekt fra Claus Bjarrum A/S fulgte processen. Den ny organisationsplan byggede på fire dimensioner: Kultur, Viden og Information, Børn samt en social dimension. Denne organisation har vi løbende udfoldet, men det er en ganske anden historie. Med udgangspunkt i disse dimensioner tegnede arkitekten tre skitser til et nyt bibliotek i de eksisterende bygninger. Et entusiastisk kulturudvalg traf den endelige beslutning om at iværksætte skitse 1 til godt 10 mio. kr

Der er brug for bibliotekerne som aldrig før også for Vanopslagh

Hen over sommeren har der været en del debat om biblioteket, som opstod i kølvandet på at formanden for Liberal Alliances Alex Vanopslagh i sin bog ’Vejen til ansvar’ forslår at lukke bibliotekerne. Debatten koger stadig og i dag tager vi en tur i et par radiokanaler, hvor Radio4 sætter emnet til debat kl. 9.00-10.00 og Paw Østergaard Jensen, formand for Danmarks Biblioteksforening spiller ud i Radio4 kl. 09.35 i en snak om, hvorfor det er der er behov for bibliotekerne som ingensinde før og det er da også landets mest besøgte kulturinstitution. P1 Debat forsætter Kl 12.15 -13.30 (denne er udsat til senere på ugen) hvor spørgsmålene igennem debatten bliver: ’Luk folkebibliotekerne? Kan og bør private erstatte dem? Vil det sætte viden, dannelse og lokalsamfund og sammenhængskraft over styr, hvis man lukker? Er bogen død? Er det bibliotekernes rolle at holde diverse arrangementer? Og er systemet indrettet rigtigt i kommunalt regi?’ Panelet er: Jens Kristian Lütken (V) KBH, Simon Fe